Energetický štítek pneumatik
Energetický štítek pneumatik
EU nařízení o značení pneumatik 1222/2009
Obecné informace
Jedná se o nové označení pneumatik motorových vozidel. Výrobci pneu pro osobní automobily, lehké dodávkové i těžké nákladní automobily musí specifikovat spotřebu paliva, přilnavost kol za mokra a klasifikaci hluku od pneumatik pomocí barevného štítku.
Tyto informace musí být také uvedeny v technických propagačních materiálech. Označení pneu bude používat klasifikaci od nejlepší (zelená kategorie "A") po nejhorší výkon (červená kategorie "G” u osobních automobilů a “F” u nákladních automobilů).
Iniciativa vychází z návrhu Evropské komise v roce 2008 a je součástí akčního plánu pro energetickou efektivitu, určenému ke zlepšení energetické efektivity produktů, budov a služeb s cílem snížit spotřebu energie o 20% do roku 2020.
Valivý odpor je síla proti směru jízdy při točení pneumatiky
Dosáhnout nízkých hodnot valivého odporu pneu je důležité vzhledem k tomu, že pneumatiky přispívají ke spotřebě paliva až 20% u osobních automobilů a až 35% u automobilů nákladních.
Díky zatížení vozidla je pneumatika v místě kontaktu s vozovkou deformována a pohlcuje energii ve formě tepla. Kolikrát je větší deformace, tolikrát vyšší valivý odpor pneumatiky a následně pak také vyšší spotřeba paliva. S tím souvisí i vyšší CO2 emise.
Na novém označení pneumatik je valivý odpor uveden v hodnocení od A (nejlepší hodnocení) po F pro průmyslové vozy a G pro osobní automobily (nejhorší hodnocení). Rozdíl mezi jednotlivými stupni znamená snížení nebo zvýšení spotřeby paliva v rozmezí od 2.5% - 4.5% pro osobní automobily a od 5%-8% pro nákladní automobily. U osobního automobilu je možné zhruba vyjádřit jako 0.1l/100km.
Přilnavost pneumatiky za mokra je jedním z nejdůležitějších bezpečnostních vlastností.
Vynikající přilnavost pneumatiky na mokrém povrchu znamená kratší brzdnou dráhu při jízdě za deštivého počasí.
Existují i jiné důležité parametry, které jsou důležité pro bezpečnost. Přilnavost byla vybrána jako nejreprezentativnější prvek s cílem porovnat různé typy pneu.
U osobního automobilu rozdíl mezi jednotlivými stupni znamená zvýšení nebo snížení brzdné dráhy o zhruba 3 až 6 metrů při brzdění z 80km/h.
Hluk z dopravy
Závisí na několika faktorech, jako např.:
- Hustota dopravy
- Typ vozidla
- Styl jízdy
- Interakce mezi pneumatikou a vozovkou
Hodnoty hluku uvedené v označení nejsou interní hodnoty, které řidič vnímá při jízdě, ale externí, které přispívají k akustickému znečištění.
Hodnoty jsou dle decibelů (dB) ve 3 kategorií:
1 černá zvuková vlna = 3dB méně než budoucí přísnější evropské limity.
2 černé zvukové vlny = již v souladu s budoucími evropskými limity.
3 černé zvukové vlny = v souladu se současnými evropskými limity.
Čím víc černých polí, tím je porovnávaná pneumatika hlučnější.
Potřebujete informaci k novému značení pneu? Neváhejte se na nás obrátit!