S posledním březnovým dnem končí v České republice povinnost mít na autě zimní pneumatiky. Je tedy potřeba hned prvního dubna přezouvat auto na letní gumy? Není to povinné, ale... Náledí a sníh vystřídají deště a bláto - v těchto situacích určitě přijde vhod lepší přilnavost letních pneumatik za mokra a schopnost se lépe vyhnout jevu s názvem aquaplaning.
Proč je nutné přezouvat zimní pneumatiky na letní?
Představte si letní a zimní pneumatiky jako letní a zimní boty. Nikoho nenapadne, aby chodil v zimě sněhem v lehkých letních sandálech a naopak - v létě vám zřejmě nebude pohodlné nosit kožešinové sněhule.
A podobně je to i s pneumatikami, i když z technického pohledu je to trochu složitější. Hlavní roli tu hraje vzorek a materiál pneumatiky. Zimní a letní pneumatiky se ale od sebe odlišují nejenom vzorkem, který zajišťuje rozdílné odvádění vody. Každá z nich je celá speciálně vyvinutá pro příslušné podmínky. Na povrch silnice, který má v létě až 60 °C je zapotřebí pneumatiky s jinými vlastnostmi než na mokrou, namrzající vozovku.
Co nám říká zákon?
V zákoně č. 361/2000 Sb. (Zákon o provozu na pozemních komunikacích) je napsáno, že v období od 1. listopadu do 31. března, byste měli mít auto na zimních pneumatikách, pro případ souvislé vrstvy sněhu a ledu.
Co mi hrozí, když budu jezdit v létě na zimních pneumatikách?
- Delší brzdná dráha
Testy prokázaly, že na suché vozovce při teplotě 20 °C mají auta se zimními pneumatikami až o šest metrů delší brzdnou dráhu při rychlosti 100 km/h. - Větší opotřebení pneumatik a horší jízdní vlastnosti
Hmota zimních pneumatik je speciálně navržena pro zimní počasí. Při vyšších venkovních teplotách se mohou zimní pneumatiky stávat houbovitými a může docházet a k jejich zvýšenému opotřebení.
Letní pneumatiky se lépe hodí pro vyšší teploty a mokrou i suchou vozovku. Mají lepší přilnavost, lépe se při jízdě ovládají a zkracují brzdnou dráhu.
Letní pneumatiky mám ve sklepě/v garáži. Jak poznám, že jsou v pořádku?
Magické číslo 1,6 mm
Dezén pro letní pneumatiky o hloubce ne nižší než 1,6 mm je vyžadován zákonem. Odborníci nicméně doporučují letní pneumatiky s dezénem menším než 3 mm vyměnit za nové.
Stáří pneumatik
I při dostatečné hloubce dezénu by se měly pneumatiky měnit po 6 až 8 letech. Pneumatiky totiž stárnou nezávisle na jejich používání. Stáří pneumatik zjistíte podle tzv. DOT kódu. Poslední čtyři číslice udávají týden a výrobní rok pneumatik.
Svůj k svému
Ujistěte se, že všechny čtyři pneumatiky jsou opravdu letní. Nikdy nekombinujte letní a zimní pneumatiky. Doporučuje se také dvojici pneumatik s „lepším“ vzorkem umístit na přední nápravu (hnací náprava vašeho vozu).
Další tipy ohledně (ne)povinného letního přezutí
Německá poučka radí, že pneumatiky se mají přezouvat od O do O. Od Velikonoc (Ostern) do října (October) bychom tedy měli jezdit na letních pneumatikách a od října do Velikonoc zase na zimních. Letos začínají Velikonoce 21. dubna a vám tedy zbývá ještě dostatek času na vybrání těch správných letních pneumatik (a zapojení se do naší soutěže).