Od kdy jsou třeba povinné zimní pneumatiky

Sníh a led se může na vozovce objevit ze dne na den. Zimní pneumatiky jsou tou nejlepší zárukou bezpečné jízdy, při níž minimalizujeme rizika smyku. 

Zimní pneumatiky jsou v ČR povinné

Předpisy pro zimní pneumatiky se po celé Evropě liší. To, je uzákoněno v Rakousku, nemusí být též platné v Belgii nebo Francii. Někde mají zimní pneumatiky povinné a někde jste povinni, když je náledí, rozbředlý a uježděný sníh, tzn. „zimní povětrnostní podmínky“. Každému řidiči, který bude přistižen v těchto povětrnostních podmínkách s letními pneumatiky, může být v blokovém řízení uložena pokuta.
V řadě zemí jsou dále považovány za odpovídající pouze pneumatiky s Alpským symbolem (vločka v hoře), nikoliv pouze M+S. Pneumatiky s tímto symbolem mají zimní vlastnosti, které byly oficiálně testovány, a jsou obzvláště účinné při jízdě na sněhu či ledu.

05-barum-grafik-buy-winter-tyre-en-data

 

Máte na sadě starých zimních pneumatik pouze označení M+S? Nic se neděje. Přechodné období platí až do 30. září 2024. Po tomto datu bude platit povinnost používat zimní pneumatiky se symbolem vločky.

Při jaké teplotě má smysl jezdit na zimních pneumatikách?

Přezout na zimní pneumatiky se doporučuje, když teplota klesne trvale pod 7 °C. To, jestli přezujete pneumatiky podle pravidla „od října do Velikonoc“ nebo v prosinci, záleží na povětrnostních podmínkách. Do kdy můžete jezdit na zimních pneumatikách? Pokud se teploty na jaře drží pod 7 °C, ještě chvíli s přezutím pneumatik počkejte. Opačně to platí při mírných teplotách na podzim nebo v zimě.
Není stanovena žádná povinnost používat letní pneumatiky. V podstatě můžete na zimních pneumatikách bez problémů jezdit celý rok. Ale dává to smysl?

Dává smysl použití zimních pneumatik v létě?

Použití  zimních pneumatik v létě je povoleno, ale nedoporučuje se to. Důrazně doporučujeme, abyste dvakrát ročně měnili pneumatiky, i když to zákon nenařizuje. A důvod?
Zimní a letní pneumatiky jsou navrženy pro různé účely. Letní pneumatiky jsou tvrdší a mají speciální dezén snižující riziko aquaplaningu. Naproti tomu zimní pneumatiky mají měkčí směs gumy, která je optimálně upravena pro zimní období. Je to znát především při brzdění. Výrazný dezén zajišťuje dobrou trakci na sněhu, náledí a břečce, v létě tomu tak není. Odlišný design pneumatiky se projevuje také v dalších oblastech. Zimní pneumatiky nabízejí optimální výkon s ohledem na spotřebu a jízdní komfort pouze v příslušném ročním období.

Proč jsou zimní pneumatiky účinné při nízkých teplotách?

Zimní pneumatiky jsou speciálně navrženy, aby zajišťovaly komplexní jízdní výkon za chladného počasí. Jejich směs gumy obsahuje vyšší podíl přírodního kaučuku. Zachovávají si pružnost i při teplotách nižších než 7 °C a lépe drží na vozovce. Drážky a žebra běhounu pneumatiky jsou hlubší než u letních pneumatik. Díky tomu na nich lze dobře jezdit na sněhu. Jaký vliv na tyto vlastnosti mají vyšší teploty? Pneumatiky ztrácejí účinnost. Zimní pneumatiky mají v teplém počasí vyšší valivý odpor a výrazně delší brzdnou dráhu. Váš automobil se tak na nich při teplotách vyšších než 15 °C zastaví až o sedm metrů dál než na letních pneumatikách. Proto je třeba zimní pneumatiky používat pouze za vhodných povětrnostních podmínek.
Náš závěr: Pneumatiky měňte podle povětrnostních podmínek. Ušetříte tím energii a palivo a budete jezdit bezpečněji. Nikdy nezapomínejte na zákon nařizující používání zimních pneumatik při nízkých teplotách. To, kdy byste měli přezout na zimní pneumatiky [odkaz na článek Pravidlo „od října do Velikonoc“: správný čas pro přezutí pneumatik], se liší podle jednotlivých zemí a oblastí.

Na jaká vozidla se nevztahuje povinnost používat zimní pneumatiky?

Na některá vozidla se nevztahuje povinnost používat zimní pneumatiky za sněhových a ledových podmínek. Patří k nim:
  • Užitková vozidla používaná v zemědělství a lesnictví
  • Jednostopá motorová vozidla (např. motocykly, mopedy a kola)
  • Vysokozdvižné vozíky sloužící ke zvedání, přesouvání a pokládání nákladu
  • Záchranná vozidla policie, ozbrojených složek nebo hasičů a útvarů pro kontrolu přírodních katastrof
  • Zvláštní vozidla, pro která se nevyrábějí pneumatiky třídy C1, C2 nebo C3 (automobily, karavany, autobusy)